Just me, een reflectie van Beaty Czetö uit 2017, C-print van 70 bij 50 centimeter.
Just me, een reflectie van Beaty Czetö uit 2017, C-print van 70 bij 50 centimeter. (Foto: )

Niet naar Boedapest, maar mooi alternatief

In normale tijden was Beaty Czetö nu in Boedapest geweest, waar ze een solotentoonstelling op het programma had staan in de MET Galéria. Dat is het centrum van de internationaal actieve Magyar Elektrogáfiai Társaság ofwel de Hongaarse elektrografische kunstassociatie.

Door Kor Kegel

VLAARDINGEN – Maar de coronacrisis maakt alles anders. De lockdown is in Hongarije strenger dan hier – ook vanwege nieuwe uitbraken van het virus – en de ‘echte’ expositie werd uitgesteld. Beaty kon in Vlaardingen blijven.

Er kon een virtuele expositie voor in de plaats komen. Curator en MET-voorzitter Ágnes HAász en technicus Judit Albert maakten de presentatie. De neo-expressionistische muziek is van multi-artiest Phil Demise Smith uit New York.

Als je op je computer de presentatie volgt, kom je afbeeldingen tegen die de suggestie wekken dat de kunstwerken daadwerkelijk zijn opgehangen en neergezet. Zo wandel je als het ware door de MET Gallery, gevestigd aan de Bölcso utca 9 in wijk 11, ten westen van de Donau.

Toch bestaan de afbeeldingen uitsluitend digitaal. Beaty hoefde haar werken niet te laten printen en transporteren. Later misschien, als volgend jaar de echte expositie plaatsvindt, maar niets is nu zo zeker als de onzekerheid, zegt ze.

Reflectie

'Reflecting the reflexions’ is de naam van de virtuele tentoonstelling, de beschouwingen beschouwd, de bespiegelingen weerspiegeld. De opening werd digitaal verricht door Bálint Szombathy, all-round kunstenaar en kunstcriticus, met eerst een mondkapje op met ‘Gesloten’ en dan een mondkapje met ‘Open’.

De gerenommeerde ex-Joegoslaaf prees in Beaty’s werk de combinatie van realisme en abstractie, waarin het ik in relatie staat tot veranderende buitenwerelden, soms van een roestige melancholie, dan weer als een ruigte van angst en onvoorspelbaarheid waarin het door elkaar geschudde individu zich als onderduiker verbergt. Het bespiegelende zit in de relatie tussen het menselijk archetype in een kale omgeving en de belofte van ontkieming in chaos.

Lichaam

In het werk van Beaty Czetö kwam het menselijk lichaam in al zijn vormen en bewegingen al jaren voor in haar werk. In haar elektrografische ‘voorstellingen’ verwerkte ze eigen haar, hoofd, lijf en handen en voeten in een zoektocht naar identiteit in die warrige wereld.

Inmiddels is ze een nieuwe fase ingegaan, waarbij ze desolate plekken als oude fabrieken en verschroeide bossen vormgeeft. Hier komt ze zelf niet in beeld.

MET, internationaal ook bekend als de Hungarian Electrographic Art Association (HEAA), hield behalve in eigen land ook tentoonstellingen in Parijs, Berlijn, Oslo, Athene en Kaïro, maar ook in Slowakije, Servië en Roemenië. Aan bijna al die exposities nam Beaty Czetö deel.

Uitwisseling

Ze is in haar geboorteland bekend in een brede kring van kunstenaars en kunstliefhebbers, ook doordat ze zelf bijdroeg aan uitwisseling van Hongaarse en Nederlandse kunstenaars, zoals in 2006 met de poëtische (en postume) ontmoeting tussen de dichters Piet Paaltjens en Attila József waar vijftig Hongaarse en twaalf Schiedamse kunstenaars op reflecteerden.

Beaty organiseerde deze uitwisseling, die te zien was in Schiedam en Boedapest, samen met Ad van der Kouwe en Ágnes HAász. Ze kreeg in Hongarije al drie prijzen voor haar grafische en elektrografische werk. Tien jaar geleden sloot ze zich aan bij MET. En nu zou er haar eerste solo-expositie zijn. Maar ja, corona…

Om de actuele kunst van Beaty Czetö te zien hoef je dus niet naar Boedapest. Iedereen kan zonder te vliegen haar werk zien.

De virtuele expositie van computergrafiek en -prints is tot en met maandag 10 augustus te zien op www.archivummet.hu/beaty.html en daarna op www.computerart.hu en op de MET-pagina van Facebook, zie ook www.facebook.com/beaty.czeto.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden