Bilal (15) met YETS-oprichter Peter Ottens. "Bij de YETS hoor je er altijd bij, je hoeft je niet anders te gedragen."
Bilal (15) met YETS-oprichter Peter Ottens. "Bij de YETS hoor je er altijd bij, je hoeft je niet anders te gedragen."

Basketbal met een stevige thuisbasis

In zijn pubertijd kreeg Peter Ottens (29) kansen die jongens uit zijn wijk niet kregen. Jongens met meer basketbaltalent dan hij, maar zonder stevige thuisbasis. Voor die doelgroep wilde hij iets betekenen. Inmiddels geeft hij met zijn team al twee jaar bijzondere basketbaltrainingen vanuit de YETS Foundation.

VLAARDINGEN – "Je komt uit dezelfde wijk, maar een andere omgeving. Ik had beide ouders en kreeg liefde, discipline en structuur mee. Veel jongens met wie ik omging hadden dat niet", vertelt Peter. Hij speelde vaak basketbal op pleintjes en leerde zo de straatcultuur kennen.

Tijdens zijn hbo-studie kreeg hij de kans om twee jaar college basketbal in Amerika te spelen en vervolgens studeerde hij af in Taiwan. "Toen had ik mijn droom wel geleefd en vond ik het tijd om iets te doen voor de jongeren die ik destijds op die pleintjes zag."

Samen eten

Eind 2013 richtte hij de YETS Foundation (Youth Empowerment Through Sports) op vanuit de filosofie 'sport als middel om karakter te bouwen en gedrag te veranderen'.

Na de methodiek een jaar te hebben ontwikkeld met orthopedagoog Anouk Spruit van de Universiteit van Amsterdam en een succesvolle pilot op het LIFE College in Schiedam, werd de stichting in 2015 actief op het Lentiz Geuzencollege. Daar krijgen zo'n veertig kinderen les van zes coaches die begrijpen hoe hun wereld in elkaar steekt.

YETS is geen vrije inloop. Twee keer per week volgen de leerlingen een anderhalf uur durende basketbaltraining, vervolgens wordt er samen gegeten. Op dinsdag volgt een huiswerkuur en op donderdag workshops sociale integratie, zoals solliciteren en omgaan met geld.

U zeggen

"Het is best intens. We zijn redelijk streng en stellen hoge eisen. U zeggen, op tijd komen, beleefd zijn... De klassieke normen en waarden. Daarnaast leren we dat het leven geven en nemen is. Van ons krijgen ze maaltijden, basketbalschoenen en een outfit, maar ze moeten ook iets terugdoen voor de gemeenschap."

Docenten, ouders én de deelnemende leerlingen zijn enthousiast. Kimberly (15) doet voor het tweede jaar mee: "Ik vind het heel leuk, er zijn veel uitdagingen. Ik ben namelijk heel verlegen en moet socialer worden. Met het team praten we over problemen, dat blijft binnen deze muren."

Stoer

Bilal (15) zit bij haar in de groep: "Vroeger vroeg ik om de verkeerde aandacht. Nu heb ik respect voor iedereen. Mijn moeder zegt dat ik vriendelijker ben. Ik voel me rustiger, want ik hoef niet meer stoer te doen om erbij te horen. Bij de YETS hoor je er altijd bij, je hoeft je niet anders te gedragen."

Kijk op Facebook: YETS Foundation

Meer berichten