Leden van de bouwcomissie voor de kraan. Van links naar rechts: Leo Bakker, Leen van Bree en Siem van de Marel. Links een deel van de voormalige stadskraan.
Leden van de bouwcomissie voor de kraan. Van links naar rechts: Leo Bakker, Leen van Bree en Siem van de Marel. Links een deel van de voormalige stadskraan. ( Foto: Frans Assenberg)

Startsein voor de herbouw Stadskraan

De bouw van de replica van de houten stadskraan ging zaterdag van start. Op wat eigenlijk in het verleden de Museumkade moest gaan heten, kan nu de kraan weer een plek krijgen. De initiatiefnemers hopen daarmee dat de stad er dan weer een mooie attractie bij heeft.

door Frans Assenberg

Vlaardingen - Onder het toeziend ook van een aantal belangstellenden vond de onthulling plaats van een groot bord waarop naast informatie ook de namen en dergelijke van de geldschieters staan. Leen van Bree, Siem van der Marel en Leo Bakker, van de Stichting Stadskraan Vlaardingen, zetten daartoe de eerste stappen. In zijn speech memoreerde Van Bree hoe in het verleden de bouw van de replica tot stand kwam. Volgens Van der Marel sluimerde het idee van de heroprichting van de stadskraan al langer: "Sommigen van u kennen wel de website waarop een petitie liep om de gemeenteraad aan te sporen om nu eens actie te nemen dat dat ding kon terugkomen. Er bleek intussen al een behoorlijk groot draagvlak te zijn. Het doet ons als stichtingsbestuur een groot genoegen dat we de aftrap van dit project kunnen en mogen organiseren. Diverse mensen zijn in de loop van het project ingestapt. In mei vorig jaar was er een bijeenkomst van de Erfgoedtafel over de trekvaart waarin een aantal projecten werd gepresenteerd. Op weg naar huis kreeg ik de brainwave dat de korenmolen en de Hollandiafabriek onderdeel zijn van de trekvaart. Waarom die kraan dan niet? Met die insteek zijn we aan de slag gegaan en hebben we uiteindelijk enkele projectvoorstellen gedaan. Klaas Kornaat heeft toen een historisch perspectief geschreven over de relatie van de stad met de trekvaart. Niet iedereen was het daarmee eens, maar daarmee zijn we aan de slag gegaan bij de provincie, bij wat eerder het omgevingsfonds heette, het Fond Schiedam Vlaardingen e.o., noem maar op. Daar hebben we gecollecteerd. En dat is zoals u begrijpt gelukt. De namen van de sponsoren staan op het bord."

Specialistisch werk

Uiteraard moet de nieuwe kraan worden opgebouwd. Dat blijkt geen klus voor de doorsnee aannemer want het is specialistisch werk. Dat komt het meest in de buurt van de molenmaker. Siem daarover: "Het zijn echte molenaars die met het oude ambacht dit soort zaken kunnen construeren. Met enthousiasme is de afgelopen week de aanbestedingsbrief uitgegaan naar molenmaker Van Herrewijnen in Melissant. Eind 2018 is er een bouwcommissie geformeerd en die hebben de eisen en de voorwaarden geformuleerd. Enkele maanden geleden is de oude kraan gedemonteerd en zijn de restanten ervan die nog bruikbaar zijn op de ruimte hierachter het museum neergelegd en opgeslagen. Dat de demontage in 2013 noodzakelijk was mag blijken uit deze stukken. Er komt een grote tent waarin de werkzaamheden worden uitgevoerd." Volgens de leden van de bouwcommissie zal de nieuwe kraan precies zo worden als de vorige. Een echte replica. Vanaf maart 2020 kunnen geïnteresseerden op het terrein achter het museum de bouw van de stadskraan volgen. ¶

Meer berichten