De tweede editie van Wijkkrant Holy is net gedrukt en is volgens de trotse redactieleden nog mooier dan de eerste krant. (Foto: Britt Planken)
De tweede editie van Wijkkrant Holy is net gedrukt en is volgens de trotse redactieleden nog mooier dan de eerste krant. (Foto: Britt Planken) (Foto: )

Papier speciaal voor de Holywijk

Hoe digitaal dit tijdperk ook mag zijn, in de Holy was er behoefte aan meer communicatie over de wijk op papier. Een gemotiveerde groep Vlaardingers ging aan de slag en inmiddels is Wijkkrant Holy een feit!

Door Britt Planken

VLAARDINGEN - In een ruimte bij voetbalvereniging Zwaluwen spelen de redactieleden van Wijkkrant Holy een partijtje groos-zijn. Glunderend vertellen ze over hun eerste artikelen en de vele positieve reacties die ze na de lancering van de krant mochten ontvangen. "De tweede editie is nóg beter!", belooft het team meteen. Het bewijs ligt voor hen en is in dertienduizendvoud gedrukt. Het item op de voorpagina vertelt over de feestelijkheden vanwege het vijftigjarig bestaan van de Hoofdstedenbuurt'. Daarboven een foto van Rob Mes, de bekende LinkedIn-verbinder van vraag en aanbod. Tine Verbiest interviewde hem in zijn appartement in de Holy. Toevallig zoekt zij zelf een leuke baan, maar door haar journalistieke werkzaamheden voor de wijkkrant maakt zij zich geen zorgen over een gat in haar cv. "We zijn heel professioneel bezig", zegt ze serieus. Het team vergadert zo om de drie weken en kleurt de onderwerpen en rubrieken gezamenlijk in. Eindredacteur van de krant is Aad van den Oever. Hij wordt ondersteund door Ilze Bot vanuit Minters, hoewel haar rol steeds kleiner wordt en er in de krant een vacature staat voor een assistent-eindredacteur. Er zijn meer vrijwilligers nodig, en de belangrijksten zijn op dit moment toch wel de bezorgers. Want dertienduizend wijkkranten moeten door bijna net zoveel brievenbussen. "Je moet het wel relativeren", lacht corrector Gertjan Breevaart dat indrukwekkende aantal weg. "De Holy heeft meer dan twintigduizend inwoners en heel veel mensen hebben een nee-nee-sticker. Ik zou zeggen: verruil die voor een nee-ja-sticker! En anders kan je de krant bij winkels op de Loper halen." De nieuwe editie is te herkennen aan het groene logo. Wie iets langer kijkt ziet daarin de toog van de Holypoort. De krant is opgericht omdat de communicatie over de Holy matig was. Het is tenslotte een enorme wijk, waar zoveel gebeurt dat het lastig is om daar een overzicht van te krijgen. "De wijkkrant kan daarin een verbindende rol spelen", stelt de redactie. Om die reden is Wijkkrant Holy niet alleen gevuld met leuke en interessante artikelen, rubrieken en columns, maar staan er ook handige adressen op de achterzijde. Het papieren nieuwsmedium blijkt nog altijd een goede manier om inwoners op de hoogte te houden. Zo kwamen er na een artikel in de wijkkrant al veel meer bezoekers naar een activiteit van Vlaardingen in Beweging. Redacteur Aad Dekker is enorm enthousiast over zijn nieuwe job. "Ik ben betrokken bij iets dat de mensen leuk vinden en kan bijdragen aan de eenheid. Schrijven is altijd mijn ding geweest, maar nu sta ik voor een artikel bij Dierenkliniek Spaland en vraagt een journalist van AD aan mij van welke krant ík ben", straalt hij. "Binnenkort krijgen we zelfs visitekaartjes!"

Britt Planken
Meer berichten