Peter de Jong met achter hem de kunstzinnig vormgegeven stoelen. (Foto: Frans Assenberg)
Peter de Jong met achter hem de kunstzinnig vormgegeven stoelen. (Foto: Frans Assenberg) (Foto: )

Schuld vertraging Hoekse Lijn voor groot deel in voortraject

Frans Assenberg

Kleine, maar fijne presentatie

'Ter afronding van zijn 'Hoekse Tijdlijn' houdt de Vlaardingse cultureel activist Peter de Jong woensdagmiddag 17 april 'Open loket en microfoon in theater Koningshof.' Zo luidde de uitnodiging want het zit De Jong enorm dwars dat de metro een doodgeboren kindje lijkt te worden en mogelijk nooit zal gaan rijden. Spreker van statuur Han van der Horst, Schiedammer, historicus en betrokken bij de regio was van mening dat de schuldigen van dit miljoenen verslindende project gestraft dienen te worden.

Schiedam - Gemeenteraadslid Bert van Nieuwenhuizen (D66 Vlaardingen) alsmede van Sliedrecht (D66 Schiedam) gaven aan dat het niet zo eenvoudig was om een schuldige aan te wijzen. Inmiddels is er in Rotterdam een wethouder door dit dossier politiek gesneuveld.
Blij is De Jong met het in zijn opmerkelijke collectie zittende treinkaartje van de laatste rit van Rotterdam naar Hoek van Holland. Die boemel reed overigens tegen het middernachtelijk uur.
Veel van de schuld van de vertraging en de vele blunders ligt in het jarenlange voortraject van de Hoekse Lijn. De Jong: "Allerlei grote bollebozen bleken hun technische tekentafel-ideeën wel met rationele argumenten te kunnen onderbouwen, maar verzuimden dit met een degelijke veldverkenning en peiling van reizende ervarings- en omgevingsdeskundigen te toetsen. Onlangs op een Hoekse commissievergadering in Maassluis, op 4 april van dit jaar (!), kwamen diverse 'klankbordburgers' met waardevolle opmerkingen over mogelijke problemen met de stedelijke infrastructuur wanneer er 'baanoverschrijdende aanpassingen gedaan moeten worden. RET is eigenaar van het spoor en van bruggen en eerste belanghebbende en bepaler.'
Om zijn woorden kracht bij te zetten had De Jong een aantal leuke artefacten meegebracht, voornamelijk kunstzinnig vormgegeven stoelen. Daarmee gaf hij zijn irritatie en boosheid vorm. Want, zei hij: "de Maassluise burgemeester Haan vindt nog steeds dat de omvorming (van de Hoekse Lijn) in vijf maanden klaar had kunnen zijn als de IT geen roet in het eten had gegooid. Het zal de verplicht met de stinkende rammelbus reizende burgers echter om het even zijn waarom het zo lang duurt.' Grappig en treffend was de op Godfried Bomans gebaseerde speech van Maassluizer Chrit Wilshaus: "Ik heb geen verstand van het ombouwen van spoorlijnen in metrolijnen. Wel denk ik dat ik als journalist iets te weten over communicatie, over het informeren van mensen. En ik weet ook dat er van de communicatie, over wat er is misgegaan bij de ombouw van de Hoekse Lijn, heel veel niet deugt. Ergens moet er iemand thuis zitten die weet hoe het zit, maar hij is op een zijspoor gezet en naar hem wordt niet meer geluisterd."
Voormalig conducteur Bram van de Berg knipte met zijn antieke tangetje het laatste kaartje. Een middag vol irritatie en opmerkelijke vrolijkheid. Eens zal er feest zijn als de metro rijdt. Toch? Ooit... Nou ja, feest.

Meer berichten