Logo grootvlaardingen.nl


"Ik heb een marketingachtergrond. Het publiek is het vertrekpunt bij alles wat ik doe", aldus Léanne Selles. (Foto: Britt Planken)
"Ik heb een marketingachtergrond. Het publiek is het vertrekpunt bij alles wat ik doe", aldus Léanne Selles. (Foto: Britt Planken) (Foto: )

Léanne legt de focus op het publiek

door Britt Planken

Vanaf donderdag 1 november mag Léanne Selles zich de nieuwe directeur van Museum Vlaardingen noemen. Haar plannen in een paar steekwoorden? Veel samenwerken, álle Vlaardingers aanspreken, meer successen delen en verbinden!

VLAARDINGEN - Bij haar eerste bezoek was het meteen raak. "Dit ruime en lichte pand, daar word ik zo blij van!", lacht Léanne aan een tafeltje in de hal van het Museum. Met deze dame haalden de interim directeur en interim bestuurder van het Museum, Nicolette Bartelink en Gert-Jan van der Vossen, een marketing- en publieksexpert in huis. De geboren en getogen Brabantse werkte de afgelopen zeven jaar als 'Hoofd Publiek' voor Erfgoed Delft. Een verrassende keuze, maar wel een tactische. "De afgelopen negen maanden hebben Nicolette en ik hard gewerkt aan de verhoudingen tussen het museum en de wereld eromheen. Die moesten op z'n minst weer normaal worden, want veel mensen stonden met hun rug naar ons toe. Daarnaast waren er geen tentoonstellingen geprogrammeerd. Inmiddels zie ik vooral ongelofelijk veel potentie!", vertelt Gert-Jan tevreden. Die potentie kan alleen in goede handen tot uiting komen. In Léanne kregen de interims dat vertrouwen. "We hadden veel zeer goede kandidaten om uit te kiezen. Met Léanne leggen we het accent op marketing en het publiek. Voor haar hebben we de organisatie net iets anders ingedeeld; ze zal bijvoorbeeld ook pr-werkzaamheden uitvoeren. Later dit jaar nemen we nog een conservator aan." Gert-Jan benadrukt de vele kansen op het gebied van stadspromotie: "Iemand in de raad zei eens: het lukt toch niet om toeristen naar Vlaardingen te krijgen. Maar dat is niet waar. Als je mensen een dag vertier kunt bieden, komen ze gewoon. In Schiedam is het ook gelukt!" Léanne wil graag aan de slag met die visie en weet zeker dat het Museum de binnenstad kan versterken. In Delft deed ze onderzoek naar publieksuitgaven en ontdekte ze dat museumbezoekers gemiddeld veertig euro per persoon in de Delftse binnenstad spenderen. Een mooi uitgangspunt voor samenwerking met de lokale ondernemers - wat volgens Léanne nog te weinig gebeurt in Vlaardingen. "Als je eenmaal een wisselwerking hebt met ondernemers, krijg je een soort verbondenheid. Volgende keer heb je dan een vertrekpunt en kan je elkaar weer vinden." Natuurlijk is het eerst zaak om bezoekers naar het Museum te trekken, maar daar heeft de nieuwe directeur zeker vertrouwen in. "Vlaardingen is een eeuwenoude stad aan het water, er is hier genoeg om trots op te zijn. Dat enthousiasme moeten we uitstralen en overbrengen!", stelt ze. "Ik wil voor álle doelgroepen uit de stad inclusiviteit uitstralen. Vlaardingen bestaat niet uit een wit, 50+ en links publiek. Er zijn hier 150 nationaliteiten, mensen van jong tot oud. Zelf vind ik de term 'huis van de stad' niet zo mooi, maar zo'n gevoel moet het Museum wel krijgen. Er zijn hier genoeg aanknopingspunten voor uiteenlopende activiteiten!"

Meer berichten

Shopbox