Het is eerder genant dan veilig, schrijft Britt.
Het is eerder genant dan veilig, schrijft Britt.

Column: Negentien stoplichten?

VLAARDINGEN - Sinds de stoplichten bij de haven in Vlaardingen verdwenen zijn, zie ik veel frustratie, schrijf Britt Planken deze week in haar column in Groot Vlaardingen.

Mensen kennen de verkeersregels niet en scheuren onterecht door, of blijven als makke schapen wachten tot alles dat voorbij kan komen daadwerkelijk gepasseerd is. Haaientanden en borden zouden het wellicht makkelijker maken, maar misschien kan dat niet zomaar. Ik ben geen verkeersdeskundige. Ik ben een observerende burger op een scooter.

Dan een eindje verder, vlak bij mijn huis in het centrum. Een ongeduldig meisje rijdt met haar fiets door rood, of was het de automobilist die niet kon wachten? Ik hoor een schreeuw en zie hoe de fiets de auto schampt.

Bijna ongeluk

Het meisje herstelt haar evenwicht en slaat de hoek om. De automobilist rijdt verder alsof er niets gebeurd is. Ik staar een beetje onnozel naar de plek waar zojuist geen ongeluk plaatsvond. Daar waar de Gedempte Biersloot de Korte Hoogstraat en Cronjéstraat kruist. 

Twee totaal verschillende situaties, waarvan je zou vermoeden dat de eerste gevaarlijker is dan de tweede. Waarom? Omdat het kruispunt in de stad maar liefst negentien (!) stoplichten telt zodat niemand hoeft te twijfelen of hij wel echt aan de beurt is.

Maar wat als alle negentien stoplichten dertien seconden lang op rood staan, waarna twee rijrichtingen binnen tien seconden moeten doorrijden? Heel simpel: dan gaat het juist mis. Vooral de weggebruikers die vanaf de Cronjéstraat naar de Gedempte Biersloot willen, moeten het bezuren. Zij delen tien seconden met het verkeer vanaf de Korte Hoogstraat, dat voorrang heeft.

Door rood

Na dertien seconden niks, moet binnen tien seconden alles. Dat lukt natuurlijk niet, dus rijdt men er dan maar door rood. Ik begrijp dat het kruispunt in het centrum speciaal is. We waren pioniers op het gebied van diagonaal oversteken en dat verdient heus een pluim. Maar negentien stoplichten voor een waardeloze situatie lijkt mij eerder gênant dan veilig.

Meer berichten