Logo grootvlaardingen.nl


Galeriehouder Robert Daalmeijer exposeert tot 27 mei samen met zijn oom Aad Hofman en moeder Trudie Hofman in Galerie De Duig. Hun specialisme is het (magisch) realisme (Foto: Britt Planken).
Galeriehouder Robert Daalmeijer exposeert tot 27 mei samen met zijn oom Aad Hofman en moeder Trudie Hofman in Galerie De Duig. Hun specialisme is het (magisch) realisme (Foto: Britt Planken). (Foto: )

Vlaardings kunstenaarsbloed

Het talent voor realisme stroomt bij kunstschilders Robert Daalmeijer, zijn moeder Trudie Hofman en oom Aad Hofman door hun aderen. Toch moesten ze ieder op hun eigen manier de weg naar het schildersdoek vinden. Deze maand exposeert het familietrio in Galerie De Duig.

door Britt Planken

VLAARDINGEN - Aad Hofman en zijn zus Trudie groeiden op met een vader die geweldig kon schilderen. Hij was huis- en decoratieschilder van beroep en maakte in zijn vrije tijd schilderijen. Hoewel hij duidelijk talent had, keurde vader Hofman het kunstenaarswereldje af. Trudie vertelt: "Moderne schilders noemde hij geen kunstenaars, maar kunstemakers. Het waren losbollen volgens hem. De academie zat er voor ons niet in." Aad werd daarom etaleur en ging daarna de mode in. Na een paar jaar was hij die baantjes zat en op zijn 26e begon hij alsnog aan de Vrije Academie in Den Haag. In die tijd waren abstracte werken in de mode en werd er letterlijk neergekeken op realisten. Daar trok Aad zich niets van aan. "Realisme kies je niet, dat zit in je", stelt hij. Zijn specialiteit ligt in het magisch realisme. "Ik ga net zo lang door tot er iets in het schilderij komt wat ongrijpbaar is. Een bepaalde sfeer, die niet vooraf is bedacht. Magisch realisme stijgt boven de gewone werkelijkheid uit", zegt Aad over de stroming. Zijn keuze bleek direct na zijn afstuderen een goede. In 1973 kwam hij terecht bij de kunstenaarsgroep Galerie Mokum. Daardoor hoorde hij in één klap bij de top van de magisch realisten en exposeerde hij in steden als Parijs en New York. Meer dan veertig jaar later is de Vlaardinger nog altijd verbonden aan Galerie Mokum.

Aad wist al dat zijn zus vreselijk goed kon tekenen, en ontdekte later dat ook haar zoon Robert het familietalent had geërfd. "Vanaf mijn zevende kreeg ik ieder jaar een groot kladblok, grafietpotloden en een kneedgum van Aad voor mijn verjaardag", vertelt Robert. "Op mijn 17e volgde ik voor het eerst een cursus bij hem, maar pas op mijn 23e begon ik met schilderen. Aad leerde me hetgeen te doen waar mijn hart ligt. En dat was ook bij mij het realisme." Robert en zijn oom delen daarnaast een grote liefde voor het vergankelijke, zoals oude aangetaste blikken. Hun werk is soms vergelijkbaar, maar ze hebben zeker een eigen stijl. "Ik ga verder in de stofuitdrukking. Bij Robert is de voorstelling belangrijker", legt Aad uit.

Trudie heeft altijd veel bewondering voor haar broer en zoon gehad en kreeg van beiden les. Zelf had ze het grootste deel van haar leven simpelweg geen tijd om te schilderen. "Ik had een zieke man, vier kinderen en een baan. Maar ik heb altijd gezegd: als ik gepensioneerd ben, ga ik schilderen. Op mijn verjaardag kreeg ik van Aad een schilderskist met alles erop en eraan. Toen zei hij: nu moet je wel." Sindsdien blinkt ook Trudie uit in realisme. Ze schildert het liefst dieren, vooral vogels. Aanvankelijk was ze niet van plan om te exposeren. "Dat hoefde van mij niet meer, ik ben al 71. Maar toen heb ik toch een vogelexpositie gedaan en zelfs werk verkocht. Nu ben ik hartstikke trots. Het is jammer dat pa het niet heeft meegemaakt."

De trio-expositie van Robert, Aad en Trudie werd op 12 mei geopend door Jeroen ter Brugge, Conservator Maritieme Collecties Rijksmuseum. De werken zijn nog tot 27 mei te bewonderen in Galerie De Duig, gevestigd aan de Landstraat 29. Voor deze gelegenheid worden er geen galerieprijzen, maar atelierprijzen gehanteerd. Meer informatie via www.galeriededuig.nl

Britt Planken
Reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox