Logo grootvlaardingen.nl


Foto: Bart van der Linden

Hoekse Lijn (2)

Moet 'ie het nu weer gaan hebben over die Hoekse Lijn? Ja, dat moet. Deze keer niet uit belangstelling voor de aanstaande metro die, neem ik aan, toch wel een keer zal gaan rijden, maar omdat blijkt dat er heel veel mis is gegaan bij de ombouw, aldus de onderzoekscommissie, die in opdracht van de Rotterdamse gemeenteraad onderzoek deed. De gele M, niet te verwarren met die hamburgerketen, staat fier op de stations, maar van een metroritje is nog lang geen sprake. Eigenlijk was het ook wel naïef om te denken dat het project op tijd klaar zou zijn. Eigenlijk was het niet de vraag of er wat mis kon gaan, maar wanneer.

Alles valt of staat met een goede voorbereiding. Een schaatser, om maar even een zijstapje te maken naar de voor Nederland zeer succesvolle Olympische Spelen, rijdt ook niet zijn wedstrijdrondjes alvorens een intensief trainingsschema te hebben afgewerkt. Maar terug naar waar het allemaal om draait: de vertraging bij de ombouw. Verzakte taluds, kabels die over het hoofd zijn gezien, software waar men langer over deed, asbest, etcetera. Teveel om op te noemen. Dan denk ik, er zijn zoveel ambtenaren mee bezig, hebben die dan al die tijd liggen slapen? Is er sprake geweest van onderschatting? En ook zo'n mooie altijd: binnenskamers wisten ze al langer dat het mis kon gaan, maar toch werd er stug doorgegaan. Volhardend in hun eigen gelijk dat het wel goed zou komen. Ik ben benieuwd hoe we hier, over pakweg een jaar of dertig, op terugkijken. Waarschijnlijk als het zoveelste infrastructuur debacle wat kosten en aansturing betreft. En met een kostenoverschrijding van mogelijk 90 miljoen euro! En wie draait er uiteindelijk voor op? Juist, u en ik. Wij als burgers zitten straks met de ellende. Dat worden dure metroritjes naar het strand. Want je kunt er zowat vergif op innemen dat de tarieven omhoog gaan. Linksom of rechtsom, het moet ergens van betaald worden.

Reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox